Helpommin töihin

Kehitysvammaisia palveleva Rinnekoti-Säätiö lähti työllistämään Diakonissalaitoksen asuttamia turvapaikanhakijoita. Kokemuksista syntyi opas kaikille.

Raha-automaattiyhdistys pyysi toissa syksynä avustuksenhakijoita ottamaan hakemuksissaan huomioon, että turvapaikanhakijoiden määrä on kasvanut nopeasti. Kehitysvammaisille palveluja tuottava Rinnekoti-Säätiö ei jäänyt toimettomaksi.

Säätiön Taidosta työpoluiksi -projekti oli aiemmin tarkoitettu muun muassa työllistymään pyrkiville kehitysvammaisille, mutta kohderyhmää päätettiin laajentaa turvapaikanhakijoihin. Se oli ensimmäinen kerta, kun säätiö tarjosi palveluja turvapaikanhakijoille.

Projektissa suunniteltiin turvapaikanhakijoille toimintaa, jossa heidät tutustutetaan suomalaiseen työelämään, ja tarjottiin työtaitojen arviointia. Projekti tehtiin yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen ylläpitämän tukiasumisyksikön kanssa.

Yksikköön muuttikin yksin Suomeen tulleita alaikäisiä turvapaikanhakijapoikia. Alaikäisyys muutti hieman suunnitelmia, sillä lasten ensisijainen asia oli koulunkäynti.

Projekti järjesti pojille työelämäkerhon, ja psykologi arvioi kunkin työelämätaitoja ja kiinnostuksen kohteita. Säätiöstä löytyi kesätyöpaikka 11 nuorelle: Suurin urakka oli ikkunanpesun parissa. Säätiössä käynnistettiin myös autonpesupalvelu, johon syntyi työpaikoista kaksi.

Projektin kulttuuritulkki perehdytti turvapaikanhakijapojat työhön ja oli mukana työkohteissakin.

”Sellaisia töitä, jotka nuoria olisivat ensisijaisesti kiinnostaneet, ei järjestynyt”, projektipäällikkö Mari Mononen Rinnekoti-säätiöstä kertoo. ”Mutta harvoinhan kukaan ensimmäiseksi työkseen saakaan sellaista, mitä haluaa.”

Monosen mukaan nuorten saamasta valmennuksesta ja arviosta on hyötyä, kun nämä tulevaisuudessa hakeutuvat opiskelemaan ja töihin.

Koska turvapaikanhakijoiden työllistämisestä on Suomessa vain vähän kokemusta, projektissa piti ottaa kaikesta selvää. Ohjeita oli Monosen mukaan huonosti saatavissa.

”Kävin kolmen porukan kanssa verotoimistossa ja joka kerta sain erilaiset ohjeet”, Mononen kertoo esimerkkinä.

Tilanne oli tietysti uusi myös verohallinnolle, ja lopputulos olikin positiivinen. Mononen lähetti vero.fi:n kautta asiasta palautetta, ja pian verohallinnon verkkosivuilla julkaistiin yleispätevät toimintaohjeet.

Vastaan tulleet ongelmat tuottivat projektin merkittävänä saavutuksena kysymys-vastausoppaan, jossa on ohjeita työnantajille, turvapaikanhakijoille ja tukihenkilöille siitä, miten toimia, kun työntekijänä on turvapaikanhakija.

Marraskuussa ilmestynyt opas on ladattavissa osoitteesta www.taidoistatyopoluiksi.fi/files/6614/7938/2021/Tyollistaminen_turvapaikanhakijoiden_kotoutumisen_tukena.pdf

Ari Lahdenmäki